• دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰
  • 0 نظر
  • ارز دیجیتال
  • 1236

هر آنچه باید در مورد metaverse بدانید

متاورس ،تکنولوژی است که سبک زندگی ما را کاملا تغییر می‌دهد و این نباید برای ما غافلگیر کننده باشد. اینترنت، تلفن‌های هوشمند و فناوری ابری، تنها معدود پیشرفت‌هایی هستند که همگی در ابتدا علمی تخیلی به حساب می‌آمدند و اکنون جهان را تغییر داده‌اند.

به احتمال زیاد اتفاق بزرگ بعدی در عصر دیجیتال در شرف وقوع است که با آن می‌توان زندگی روزمره را تغییر داد و آن متاورس (Metaverse) یا جهان دیجیتال است. اما متاورس چیست و چرا اهمیت دارد؟ در این مقاله به توضیح مفهوم جهان دیجیتالی و مناسب بودن فضای کریپتو برای متاورس می‌پردازیم. در این مقالهخ با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

واژه Metaverse در واقع ترکیبی از دو کلمه “Meta” به‌معنای فراتر و “Universe” به‌معنای جهان است. در پاسخ به این سوال که متاورس چیست باید بگوییم که این جهان دیجیتال، به عنوان یک فضای مشترک مجازی تعریف می‌شود که با تلاقی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت معنی پیدا می‌کند. مثال‌های مختلفی وجود دارند که ممکن است از قبل با آنها آشنا باشید؛ مانند بازی‌های رایانه‌ای محبوبی همچون Fortnite و Roblox و Animal Crossing.اصطلاح جهان دیجیتال برای اولین بار در رمان علمی تخیلی “تصادف برف” نوشته نیل استفنسون (Neal Stephenson) در سال ۱۹۹۲ مطرح شد؛ جایی که دو راننده پیک برای نجات خود از بحران مالی از آن عبور می‌کنند.



بسیاری از آینده‌پژوهان تصور می‌کنند متاورس شبیه مواردی است که در داستان‌های علمی تخیلی مانند Ready Player One به تصویر کشیده شده است. در حالی که هیچ کس یقین ندارد که آینده Metaverse چگونه خواهد بود. البته ویژگی‌های اصلی آن مشخص شده است؛ متاورس جهان فیزیکی و مجازی را در بر خواهد گرفت و به کاربران اجازه خواهد داد با سهولت نسبی در مکان‌های مختلف آن به سیر و سفر بپردازند.



برای این که بهتر درک کنید که متاورس چیست، یک پارک مجازی نامحدود از نظر اندازه و خلاقیت را در یک جهان دیجیتالی در نظر بگیرید، که بتوانید با هزاران نفر دیگر، به طور یکپارچه و همزمان، از آن پارک به یک کنسرت موسیقی جابه‌جا شوید. این همان چیزی است که به طور بالقوه با این مرز جدید فناوری یعنی فرادنیای متاورس امکان پذیر است.

دلایل اهمیت Metaverse

حتی اگر متاورس نتواند به چشم‌اندازی که تصور می‌شود برسد، اساسا می‌تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را تغییر دهد؛ یک تجربه مجازی جمعی، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای فعالان این حوزه، گیمرها و هنرمندان به ارمغان بیاورد؛ به همان روشی که توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) نه تنها اقتصاد را تغییر داده‌اند، بلکه آن را از نو ساخته‌اند.دنیای متاورس می‌تواند به یک صنعت تریلیون دلاری تبدیل شود. محلی برای سرگرمی، تجارت و برای برخی افراد، حتی محل کار. جهان مجازی به عنوان توسعه‌ای از اینترنت توصیف نمی‌شود؛ بلکه جانشین اینترنت تلقی می‌شود و با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته می‌شود.



متیو بال (Matthew Ball) سرمایه‌دار و مقاله‌نویس، می‌نویسد: متاورس به دروازه‌ای برای اکثر تجربیات دیجیتالی و مولفه اساسی همه تجربیات فیزیکی تبدیل خواهد شد.

به اعتقاد متیو بال، Metaverse موتور محرک جدیدی در تاسیس نسل جدیدی از شرکت‌ها خواهد بود؛ مشابه آنچه با پیدایش و گسترش اینترنت روی داد. همانطور که با ظهور پلتفرم‌های دیجیتالی مشاهده کردیم، این امر می‌تواند منجر به سقوط رهبران فعلی صنعت شود.

ورود فیسبوک به جهان دیجیتال

در انتهای ماه ژوئن (ماه تیر)، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) به کارکنان خود در Facebook گفت که برای تحقق عصر متاورس تلاش خواهند کرد. این شرکت تیمی از مدیران خود از جمله ویشال شاه (Vishal Shah) مدیر محصول اینستاگرام، جیسون رابین (Jason Rubin) و ویوک شارما (Vivek Sharma) از فیس‌بوک گیمینگ را برای هدایت این پروژه دور هم جمع کرده است.

در مصاحبه‌ای با The Verge، زاکربرگ آرزوهای خود را در مورد جهان مجازی متاورس بیان کرد. او در مورد ایده فضاهای کاری مجازی، که دفترهای کاری بینهایت نامیده می‌شوند، صحبت کرد. زاکربرگ معتقد است که کار کردن در فضای واقعیت مجازی (VR) امکان انجام چند وظیفگی (مولتی‌تسک بودن) را بیشتر فراهم می‌کند و ملاقات کردن در محیطی مجازی و متاورس می‌تواند مشارکتی و پربازده‌تر باشد. تماس‌های ویدیویی محدودیت‌های خود را دارند و زاکربرگ ترجیح می‌دهد جلسات خود را در صورت امکان به صورت VR انجام دهد.



همچنین Zuckerberg مطرح کرد که چگونه جهان مجازی می‌تواند راه حل‌هایی برای نابرابری‌های اجتماعی ارائه دهد. در راستای تحقیقات راج چتی (Raj Chetty) پروفسور اقتصاد در دانشگاه هاروارد، زاکربرگ به این نکته اشاره می‌کند که موقعیت جغرافیایی افراد ارتباط نزدیکی با فرصت‌های مالی آنها دارد. در دنیای متاورس، این ایده بر سر زبان‌ها افتاده است و همچنان با پیشرفت فناوی در حوزه واقعیت مجازی و افزوده، دورکاری موثرتر و در دسترس‌تر می‌شود.



او همچنین توضیح داد که سرمایه‌گذاری فیسبوک روی فناوری واقعیت مجازی، چگونه به پیشرفت این حوزه کمک خواهد کرد. این شرکت در حال حاضر مالک اکیولوس (Oculus) است که هدست محبوب Quest VR را تولید می‌کند. به گفته زاکربرگ، در حالی که فناوی VR هنوز راه زیادی در پیش دارد، اما تا پایان همین دهه برای قابلیت‌های جهان دیجیتالی آماده خواهد بود.



هیچ شخص یا شرکتی کنترلی بر فرا دنیای Metaverse نخواهد داشت. شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و سونی در انجمن XR، کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های فناوری با هدف شکل دادن به آینده واقعیت تجربی، به فیسبوک ملحق شدند.



گیمینگ در بسیاری از جنبه‌ها از دنیای متاورس جلوتر است و می‌تواند در این عرصه پیشگام باشد. سال‌هاست که بازی‌های ویدیویی به مفهوم اقتصاد درون بازی متمایل شده‌اند؛ یعنی جایی که گیمرها می‌توانند کالاهایی را بخرند و بفروشند که این کالاها در بازی‌های سنتی هیچ ارزشی ندارند. جدیدترین مثال می‌تواند بازی Fortnite باشد.متاورس قصد دارد امور مالی درون بازی را تحت مفهومی منسجم به نام تجربه مجازی گردآوری کند. برخلاف دنیای بازهای‌های ویدیویی، جهان Metaverse هدف محور نیست. رابطه ما با آن بیشتر شبیه رابطه ما با اینترنت است تا نوعی نقش آفرینی مجازی.



چرا بلاک چین برای فرادنیای متاورس مناسب است؟



در پس صحنه دنیای دیجیتالی متاورس، تقاضا برای ارائه هویت بدون نیاز به مجوز (Permissionless)، خدمات مالی و مبادله سریع وجود خواهد داشت. داده‌ها باید ذخیره شده و در اختیار میلیون‌ها یا حتی میلیادرها نفر قرار گیرند؛ پس پاسخ این مشکلات در فناوری رمزارزها نهفته است.



شرکت‌هایی مانند Decentraland و The Sandbox دنیای مجازی را توسعه داده‌اند؛ به حدی که بازیکنان می‌توانند با استفاده از تکنولوژی ارزهای دیجیتال، اشیای دیجیتالی را ایجاد و از آنها کسب درآمد کنند. ارز مورد استفاده در دیسنترالند، MANA نامیده می‌شود که در صرافی‌هایی مانند بایننس قابل معامله است.



در جهان دیجیتالی متاورس NFTها نقش اساسی بازی می‌کنند و به افراد مالکیت کامل شخصیت‌ها و اقلام جمع‌آوری شده در بازی و حتی زمین مجازی را می‌دهند. به عنوان مثال، NFT یک زمین مجازی ۲۵۹ قطعه‌ای در دیسنترالند، بیش از ۹۰۰،۰۰۰ دلار فروخته شد که بزرگ‌ترین فروش تا به امروز است.در نهایت، خرید و فروش کالاهای مجازی از بازی‌ها و جهان‌های مختلف در بازارهای تعاملی امکان پذیر خواهد بود. بنابراین ممکن است کسی بتواند قطعه زمین مجازی خود را در Decentraland بفروشد و از منابع مالی که بدست می‌آورد، اقدام به خرید کالاهای دیجیتال در بازی Fortnite بکند. بنابراین، ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند به عنوان تنها پول قانونی در متاورس مورد استفاده قرار گیرند و همه اشیا و کالاهای مجازی و اقلام نامشهود، می‌توانند در قالب توکن‌های غیر مثلی بیان شوند.

فکر می‌کنم مردم از میزان پولی که بازیکنان در دارایی‌های دیجیتال خرج می‌کنند، شگفت زده می‌شوند. صدها، هزاران و احتمالا میلیون‌ها دلار صرف دارایی‌های دیجیتالی شده است.



آرتو مادرید (Arthur Madrid) مدیرعامل و بنیانگذار The Sandbox می‌گوید:

من فکر می‌کنم تبدیل این دارایی‌ها به NFT، ایجاد اقتصاد مبتنی‌بر توکن‌های غیر قابل تعویض، یک لایه جدید بر اقتصاد دیجیتالی موجود اضافه می‌کند.


اگر می خواهید از مطالب جدید با خبر بشوید در fastwallet_news و fastwallet.ir ما عضو شوید.

نظر دهید